Ik zou gistermiddag als vrijwilliger helpen met het opbouwen van de vluchtelingen opvang in de voormalige Wilhelminaschool. Op het laatste moment werd dat afgezegd en dus had ik zo maar een middag vrij.
Ik besloot daarop mijn benzine kettingzaag eens uit elkaar te halen. Deze start wel, maar houdt er dan na 20 seconden steevast mee op. Dan was de benzine op, dus mogelijk een verstopping in de carburateur of in één van de benzine leidingen.
Alles uit elkaar dus. Een werkje dat je in één keer moet doen, want anders vergeet je geheid hoe dat ding precies in elkaar zit.
Gisteren dus de machine grotendeels uit elkaar gehaald. Carburateur ook volledig uit elkaar en schoongemaakt en alle kappen er af. Daarna alles weer droogblazen en in elkaar zetten en wat denk je? Hij doet het nog steeds niet...
Geen verrassing, want ik heb er weinig verstand van. Het gaat nu echter al mis bij het rubberen dopje waarmee je voor het starten de benzine rondpompt. Dat doet het nu niet meer. Mogelijk is er ergens een benzine buisje losgeraakt bij het terug in elkaar zetten. Dat wordt dus vanmiddag nog een keer dat ding uit elkaar halen en dan net iets beter opletten.
Het kan natuurlijk ook zijn dat is de carburateur niet goed terug in elkaar gezet heb...
Dat had ik al bijna veertig jaar niet meer gedaan... De laatste keer was ooit bij mijn Puch brommer.
Aanvulling (een dag later)
Gisteren heb ik nogmaals alles doorlopen en de zaag nog weer een keer volledig uit elkaar gehaald. Alleen de zuiger en kop blijf ik van af, want daar zit het probleem niet. In een paar dagen veel geleerd over hoe dat alles werkt. Als je eenmaal voorbij het vieze handen punt bent en je niet bang bent dat het kapot kan gaan is het nog leuk ook.
Maar... ik heb de carburateur weer volledig uit elkaar gehaald en zorgvuldig (zelfs met ultrasound) schoongemaakt. Daar zit het probleem dan logischerwijze niet. Echter, zonder de carburateur kan ik de leidingen wel gewoon doorspuiten en werkt het plastic bolletje om de benzine mee rond te pompen wel.
Ik kreeg vanochtend nog een tip via de mail.
Zou de ontluchting van de benzinedop misschien verstopt zitten?
Dat ga ik vandaag eens uitproberen. Daar had ik nog niet naar gekeken en het klinkt aannemelijk. Immers is er een vacuüm waardoor het niet werkt. Ik dacht vanwege de carburateur, maar de benzine dop kan natuurlijk ook de boosdoener zijn.
Iedereen die mij tips en zelfs een sponsoring heeft gegeven hartelijk dank!
PS: De benzinedop zelf is het ook niet. Mogelijk dat er elders een ontluchting zit. In de4 benzine dop zit deze namelijk niet. Ik ga eens kijken of ik op Internet een handleiding kan vinden die daar op ingaat.