Als de vroegere Bestenaren die ons de laatste 200 jaar zijn voorgegaan nu terug zouden komen, dan zouden ze nog weinig kunnen vinden van wat hen bekend was. Zelfs als wegen er nog lopen hebben ze tegenwoordig bijna allemaal een andere naam gekregen. Iedere generatie wil blijkbaar eigen namen aan straten en wijken geven.
Best is uiteraard ook enorm gegroeid. In de loop van de tijd werden stegen straten en werden velden woonwijken. Gaandeweg veranderden ook de namen van de verschillende plekken in Best.
Zonder compleet te willen zijn hier een aantal namen die verdwenen of veranderd zijn.
In De Vleut was er ooit de Molensteeg. Deze bestaat nu niet meer. Ze is alleen nog te wandelen en bestaat uit een wandelpaadje tussen de akkers en de sloot.
Ook was er de Hunksteegsche weg. Ook deze is min of meer verdwenen. We noemen een deel daarvan nu de Oude Schuurweg. Deze maakt deel uit van de Klompenroute die in De Vleut is uitgezet.
De Sonsche oude Dijk werd de Zonsche oude dijk en is nu de Boslaan geworden. Je vraagt je af waarom de naam veranderd moest worden.
De huidige Sonseweg was voorheen de Sonsche dijk die vervolgens Zonsche dijk ging heten en later dus Sonseweg werd.
We hadden in De Vleut ook een Eng steeg. Een deel daarvan bestaat nog als voetpad en heet nu Keldersehoevenweg.
Ooit had de ruimte tussen de huidige snelweg tot aan de kapel in de Vleut de naam "Grevenoord".
Later gold die naam alleen nog tussen de Koppelweg, de kapel en de Sint Oedenrodeseweg. Daarna is de naam volledig verdwenen. Wie of wat Greven was, is me tot op heden niet duidelijk.
In 1860 was de naam van de ruimte tussen de huidige Sonseweg en de Klaverhoekseweg bekend als Verren Best.
Die naam is later 'verhuisd'.
In 1936 lag Verrebest ineens aan de andere kant van de straatweg, waar nu Salderes ligt, tussen het spoor en de toenmalige Hokkelstraat.
In 1941 lag Verrenbest (met een n) weer meer oostelijk. Heel officieel is de wijk tussen Salderes en de snelweg nog altijd Verrenbest. Het is wel opmerkelijk hoe zo'n naam een flink deel verplaatst werd.
De net genoemde Hokkelstraat is ook zo'n straat die in het verleden anders liep dan nu. Ooit was het de straat vanaf het gemeentehuis naar de Broekdijk.
Het eerste deel ging daarna Moust heten en na de Tweede Wereldoorlog werd het de Orangestraat. Een deel van wat ooit de Hokkkelstraat was, is nu de Ceder en Hulst. Voorbij de Ringweg loopt de Hokkelstraat nu noordwestelijk door.
Ooit liep de straat noordelijk tot aan de Nieuwe Dijk/Broekdijk. Nu ligt een deel oostelijk van Steegsche Velden en dat deel heet nu Liempdseweg.
In feite is nu geen enkel deel van de oorspronkelijke Hokkelstraat nog intact als Hokkelstraat. De naam is er nog, maar het is een andere weg geworden. Dit alles door in de bebouwde kom de ontwikkeling van de woonwijken en buiten de bebouwde kom de ruilverkaveling. De weg werd gelegd op een plek waar voorheen nooit een weg lag.
Het is heel interessant om een weg als de Krimpweg in de loop van de geschiedenis te bekijken. De weg maakte deel uit van een landerij set waar omheen een soort ringweg liep. Toen kwam de spoorlijn. Die knalde dwars door de landerijen heen en die ringweg werd letterlijk doormidden gehakt. Wat een enorme impact moet dat op de toenmalige bewoners hebben gehad. Ineens woonde je aan de ene of aan de andere kant van het spoor en het kon zo zijn dat je grond voortaan deels links en deels rechts van het spoor lag. Het rechter gedeelte van de weg ging voortaan Krimpweg heten. Het andere deel werd onderdeel van wat we nu als Broekstraat kennen. De parallelweg ligt min of meer waar vroeger de verbinding tussen de twee lag.
Doormidden snijden was bijvoorbeeld ook het geval met de Kerkakkers achter de kerk in het centrum. Het was een heel ruim en leeg perceel dat doorsneden werd door de spoorlijn.
Ook voor het dorp moet de aanleg van de spoorlijn indertijd daarmee een ingrijpende gebeurtenis zijn geweest. Tot de spoortunnel er kwam was je altijd van een bepaalde kant van het dorp. Iets dat na de aanleg van de spoortunnel verbazingwekkend snel verdwenen is. De spoorweg doet er nu in het dorp eigenlijk niet zo veel meer toe. Het is daarom een goed besluit geweest het spoor ondergronds te brengen.
Meer berichten van Tom
Ik zie goede bewegingen in de maatschappij. Hier twee foto's waarbij ik trots ben dat ik er mee op de foto mag staan. De eerste is een foto van tijdens de intocht. De hoofdpi...
De AFM waarschuwde vandaag op het journaal voor AI-oplichtingen waarbij de gezichten van bekende Nederlanders in de Financiële Sector gebruikt worden om de oplichting te presen...
Je verrekijker geeft dubbel beeld en afstellen van de draaiknoppen helpt niet? Je moet dan je verrekijker collimeren... Wat? OK, afstellen. Als dat afstemmen van beide kijke...
Meer berichten
Op woensdag 26 november wordt de podcast met Hubertine van den Biggelaar uitgezonden. Oneliner in afbeelding: We krijgen een andere kijk op onze geschiedenis Hubertine v...
De VrijBlijvend Franse Culinaire Polonaise is mede door de aanwezigheid van het Klompengatse Hoog (prinses Katja, haar adjudanten, schatbewaarder en vorst), de hofkapel, de Raa...
Ik zie goede bewegingen in de maatschappij. Hier twee foto's waarbij ik trots ben dat ik er mee op de foto mag staan. De eerste is een foto van tijdens de intocht. De hoofdpi...