Tjeerd komt nieuwsgierig mijn praktijk binnen gewandeld. Een jongetje van 8 dat het beslist niet makkelijk heeft. Hij heeft ernstige dyslexie, ADHD, dyscalculie, kenmerken van PDD-NOS, plast nog regelmatig in bed en heeft last van astma waardoor hij het snel benauwd heeft. Zijn ouders zijn gescheiden en samen met zijn broertje woont hij bij zijn moeder. Tjeerd zit in groep 5 maar loopt met alle vakken achter op school. Hij heeft één grote passie: klussen. Het is dan ook zijn grote droom om klusjesman te worden.
Tijdens mijn uitleg over beelddenken roept hij al na 2 minuten: saaaaaai! Het invullen van de talentenlijst lukt maar voor de helft want ook dat is saaaaai! Tijdens een (kort!) POPtalkgesprekje vertelt hij me dat hij regelmatig wegloopt van school en dat hij gisteren heeft gevochten met zijn juf. Vriendjes heeft hij niet want Tjeerd heeft ook met de kinderen in zijn klas vaak ruzie. Als ik hem vraag of er ook wel leuke momenten zijn op school kijkt hij me fel aan: dat woord (school) wil hij hier niet horen. Als ik daarover begin dan vertrekt hij meteen. Dan loopt hij ook weg bij mij! Als ik vraag naar zijn hobby (klussen) begint hij geanimeerd te vertellen. Wat hij al allemaal in elkaar heeft geklust, welke gereedschappen hij bezit, enz.
In mijn praktijk staat een prachtige school van playmobil en die trekt zijn belangstelling! Hij mag er dan ook even mee spelen. Op die manier kan hij op een positieve manier met ‘school’ bezig zijn. Als ik daarna voorzichtig vraag of hij een stukje hardop wil lezen (zodat ik zijn leesniveau kan bepalen) zegt hij resoluut “nee”! Hij haat lezen en gaat dat nooit meer doen. Zijn leven lang niet! Toch wil hij wel terug komen naar mij. En ja hij zou wel beter willen leren lezen en rekenen maar hij denkt toch dat dit nooit gaat lukken.
De eerstvolgende keer dat hij komt maak ik op de deur een tijdlijn. Tjeerd als baby, als kind van 8 en als volwassene krijgen er een plaatsje op. Wat is zijn doel? Klusjesman worden. Hoe ga je het vak leren? Daar is Tjeerd meteen duidelijk in: Door niet naar school te gaan. We tekenen een school met een groot kruis erdoor. Tja…maar hoe ga je het dan leren? Wat moet je eigenlijk weten om een goede klusjesman te worden? Tjeerd noemt allerlei gereedschappen op. Klopt, die heeft een goede klusjesman allemaal nodig. Maar moet hij ook niet kunnen rekenen en lezen vraag ik mij af? Volgens Tjeerd is dat nergens voor nodig. Gelukkig is er (heel toevallig)een klusjesman in huis aan wie we het kunnen vragen. Dat vind hij reuze interessant. Hij bekijkt eerst alles in de badkamer in aanbouw en heeft veel interesse voor de gereedschappen. Maar dan vertelt de klusjesman over het meten van de vloer en de muren, over het berekenen van hoeveel tegels je nodig hebt. Dus rekenen is echt wel nodig in dit beroep! We vragen of hij ook moet kunnen lezen. En ja, hij laat ons verschillende verpakkingen zien. Het is belangrijk om te lezen hoe je bijvoorbeeld de cement moet maken, of de lijm. Tjeerd probeert het te lezen op de verpakking maar de lettertjes zijn te klein (zegt hij).
We gaan weer naar de praktijk en maken samen een mindmap van een klusjesman. En wat die allemaal moet weten. Zo ontstaat er een mooi overzicht. We plastificeren hem en Tjeerd mag ‘m mee naar huis nemen. Na deze 1e sessie heb ik het gevoel dat de deur op een kier staat! Dat ik zijn motivatie een beetje heb kunnen prikkelen.