Dit is een wat langer artikel... Bewust, want het is belangrijk.
Ik kreeg van een zonnepanelen eigenaar, die aanhoudende problemen met zijn set had, een paar belangrijke tips.
Het heeft hem letterlijk duizenden euro's gescheeld.
Het probleem wat hij had, was dat hij uitval van enkele panelen had, EN bij regen viel heel de set uit.
Dat gebeurde nog ver binnen alle garantie periodes.
Hij merkte al direct dat de installateur niet erg genegen was om mee te werken.
Tip nummer 1.
Leg alle communicatie die je hebt zo volledig mogelijk vast! Met wie sprak of communiceerde je? Is daar schriftelijk bewijs van, heb je het gesprek opgenomen, is het schriftelijk bevestigd? Bewaar alles!
Dat lijkt overdreven, maar komt het tot een rechtszaak, dan is dit waar de rechter naar zal vragen. Als jij je beweringen kan staven met keiharde bewijzen, dan nemen je winstkansen enorm toe!
De installateur liet een mannetje komen en bracht een forse voorrijkosten in rekening. Ondanks dat de monteur kwam van een adres dat vijf minuten verder gelegen was. Dat is dus mooi geld verdienen op de voorrijkosten, terwijl er sprake is van garantie. Ga na of dat maar zo kan EN leg alles weer vast. Ook dat adres waar de monteur vandaan kwam als je daar achter kan komen.
Ook hier geldt. Mogelijk mag de installateur die kosten vanwege de garantie niet in rekening brengen. Het ging om voorrijkosten van maar liefst 250 euro per keer.
Afspraken werden keer op keer niet nagekomen, reparatie maar half uitgevoerd, kortom, de problemen bleven aanhouden tot voorbij de garantie periode.
De installateur begon daarom rekeningen te sturen. Dat is het moment dat je dossier extreem belangrijk is. Was het een nieuw storing, of werd de oude storing nooit opgelost?
Deze eigenaar kon door zijn dossier aantonen dat het de oude problemen waren. De rekeningen konden dus de versnipperaar in. De installateur moest eindelijk de jaren aanhoudende problemen gratis oplossen.
Het onderliggende probleem bleek uiteindelijk een bij de installatie verkeerd aangesloten stekkertje te zijn. Die stekker lag bij regen in het water. Een extreem kleine fout, en pas gevonden toen een externe monteur een keer kwam kijken en letterlijk heel het systeem langs ging.
De installateur heeft uiteindelijk alles netjes opgelost. Als dat dossier er niet was geweest, dan was dit 100% heel anders gelopen...
Tip nummer 2.
Ga na wat je rechten rondom de garantie zijn! Waar heb je voor getekend? Is het contract dat je voorgelegd krijgt bij aankoop wel wettelijk in orde?
Dit moet je in feite doen VOOR je het eerste contract tekent. Ga er maar niet vanuit dat het klopt. Men kopieert vaak contracten van Internet. De wet kan ondertussen al weer aangepast zijn en dat nemen ze dan maar niet zomaar mee in hun voorwaarden. Ook niet bij de grotere erkende installateurs. Het moet wel, maar ze doen het niet altijd. Immers, dat moet maar bijgehouden worden en dat is bij veel bedrijven niet altijd tot bij de vertegenwoordigers op de laptop aangepast.
In dit geval was het contract al bij het afsluiten een groot punt van discussie en moest het op belangrijke punten, waaronder de garantie, worden aangepast door de installateur. De koper had zelf dat werk gedaan en alles in brieven vastgelegd. Gelukkig maar, want dat voorkwam dat hij nu dus moest betalen.
Garantie rechten kan je op Internet nazoeken! Er zijn rechten die ALTIJD gelden. Er zijn ook rechten die mogelijk zijn, maar dan wel apart in het contract genoemd moeten worden. Mondelinge mededeling bij de onderhandelingen tellen niet als ze niet ook bevestigd worden in het getekende contract!
Overigens heb ik dat recent bij mijn oudste dochter ook bij de hand gehad bij het koopcontract. Ook makelaars maken er een potje van. De notaris had het over het feit dat je slechte makelaars hebt, en heel slechte makelaars... Wij deden het werk zelf (met hulp van een bevriende tussenpersoon) en de notaris was onder de indruk van de kwaliteit. ZELFS NVM makelaars veranderen de standaard contracten en dat is NOOIT ten gunste van de tegenpartij. Je moet daar heel alert op zijn.
Doe er je voordeel mee!