Als de vroegere Bestenaren die ons de laatste 200 jaar zijn voorgegaan nu terug zouden komen, dan zouden ze nog weinig kunnen vinden van wat hen bekend was. Zelfs als wegen er nog lopen hebben ze tegenwoordig bijna allemaal een andere naam gekregen. Iedere generatie wil blijkbaar eigen namen aan straten en wijken geven.
Best is uiteraard ook enorm gegroeid. In de loop van de tijd werden stegen straten en werden velden woonwijken. Gaandeweg veranderden ook de namen van de verschillende plekken in Best.
Zonder compleet te willen zijn hier een aantal namen die verdwenen of veranderd zijn.
In De Vleut was er ooit de Molensteeg. Deze bestaat nu niet meer. Ze is alleen nog te wandelen en bestaat uit een wandelpaadje tussen de akkers en de sloot.
Ook was er de Hunksteegsche weg. Ook deze is min of meer verdwenen. We noemen een deel daarvan nu de Oude Schuurweg. Deze maakt deel uit van de Klompenroute die in De Vleut is uitgezet.
De Sonsche oude Dijk werd de Zonsche oude dijk en is nu de Boslaan geworden. Je vraagt je af waarom de naam veranderd moest worden.
De huidige Sonseweg was voorheen de Sonsche dijk die vervolgens Zonsche dijk ging heten en later dus Sonseweg werd.
We hadden in De Vleut ook een Eng steeg. Een deel daarvan bestaat nog als voetpad en heet nu Keldersehoevenweg.
Ooit had de ruimte tussen de huidige snelweg tot aan de kapel in de Vleut de naam "Grevenoord".
Later gold die naam alleen nog tussen de Koppelweg, de kapel en de Sint Oedenrodeseweg. Daarna is de naam volledig verdwenen. Wie of wat Greven was, is me tot op heden niet duidelijk.
In 1860 was de naam van de ruimte tussen de huidige Sonseweg en de Klaverhoekseweg bekend als Verren Best.
Die naam is later 'verhuisd'.
In 1936 lag Verrebest ineens aan de andere kant van de straatweg, waar nu Salderes ligt, tussen het spoor en de toenmalige Hokkelstraat.
In 1941 lag Verrenbest (met een n) weer meer oostelijk. Heel officieel is de wijk tussen Salderes en de snelweg nog altijd Verrenbest. Het is wel opmerkelijk hoe zo'n naam een flink deel verplaatst werd.
De net genoemde Hokkelstraat is ook zo'n straat die in het verleden anders liep dan nu. Ooit was het de straat vanaf het gemeentehuis naar de Broekdijk.
Het eerste deel ging daarna Moust heten en na de Tweede Wereldoorlog werd het de Orangestraat. Een deel van wat ooit de Hokkkelstraat was, is nu de Ceder en Hulst. Voorbij de Ringweg loopt de Hokkelstraat nu noordwestelijk door.
Ooit liep de straat noordelijk tot aan de Nieuwe Dijk/Broekdijk. Nu ligt een deel oostelijk van Steegsche Velden en dat deel heet nu Liempdseweg.
In feite is nu geen enkel deel van de oorspronkelijke Hokkelstraat nog intact als Hokkelstraat. De naam is er nog, maar het is een andere weg geworden. Dit alles door in de bebouwde kom de ontwikkeling van de woonwijken en buiten de bebouwde kom de ruilverkaveling. De weg werd gelegd op een plek waar voorheen nooit een weg lag.
Het is heel interessant om een weg als de Krimpweg in de loop van de geschiedenis te bekijken. De weg maakte deel uit van een landerij set waar omheen een soort ringweg liep. Toen kwam de spoorlijn. Die knalde dwars door de landerijen heen en die ringweg werd letterlijk doormidden gehakt. Wat een enorme impact moet dat op de toenmalige bewoners hebben gehad. Ineens woonde je aan de ene of aan de andere kant van het spoor en het kon zo zijn dat je grond voortaan deels links en deels rechts van het spoor lag. Het rechter gedeelte van de weg ging voortaan Krimpweg heten. Het andere deel werd onderdeel van wat we nu als Broekstraat kennen. De parallelweg ligt min of meer waar vroeger de verbinding tussen de twee lag.
Doormidden snijden was bijvoorbeeld ook het geval met de Kerkakkers achter de kerk in het centrum. Het was een heel ruim en leeg perceel dat doorsneden werd door de spoorlijn.
Ook voor het dorp moet de aanleg van de spoorlijn indertijd daarmee een ingrijpende gebeurtenis zijn geweest. Tot de spoortunnel er kwam was je altijd van een bepaalde kant van het dorp. Iets dat na de aanleg van de spoortunnel verbazingwekkend snel verdwenen is. De spoorweg doet er nu in het dorp eigenlijk niet zo veel meer toe. Het is daarom een goed besluit geweest het spoor ondergronds te brengen.
Meer uitgelicht
Bijeenkomst veteranen 26 mei
In de gemeente Best eren we de onmiskenbare bijdrage van onze veteranen, die ver van huis hebben gediend voor de waarden en vrijheden van Nederland. Hun inzet en opoffering zij...
Mijn redenen om PleinBest.nl buurtverbinder te zijn
Waarom ben ik Buurtverbinder en bestaat PleinBest.nl? Ik woon in Best. Voor mij is wonen in Best meer dan alleen er wonen. Ik wil meer dan alleen maar een eigen plek om warm e...
Heropening KWIEK Route
Dinsdag 7 mei bestaat de KWIEK route 9 jaar in Best. Archipel, gemeente Best, GezondBest samen fit en Tuurlijk Best organiseren gezamenlijk een feestelijke heropening. KWIEK i...