De meeste mensen gebruiken hun linker hersenhelft bij lezen, spellen en rekenen. Als je dyslectisch bent, werkt het anders. Uit onderzoek blijkt dat je een ander deel van de hersenen aanspreekt als je gaat lezen. In plaats van de (taal)gebieden in je linker hersenhelft worden de visuele, ruimtelijke gebieden in je rechter hersenhelft actief (beelddenken).
Als je dyslexie, dyscalculie of AD(H)D wilt aanpakken, kun je dit dus het beste doen met een methode die zich richt op je rechter hersenhelft. De meeste andere dyslexiebehandelingen kiezen de weg via de linker hersenhelft. Vaak zonder veel succes.
Waarom slimme kinderen leerproblemen krijgen
Het is erg vervelend als je kind niet goed kan rekenen, lezen of schrijven. En dat terwijl het zo goed zijn best doet en niet dom is. Ouders en leerkrachten hebben vaak het gevoel dat er niet uit komt wat erin zit. Hoe kan dat nou? Het antwoord is vrij simpel: Het kind denkt op een andere manier. Als de meeste mensen iets denken, horen ze een verhaaltje in hun hoofd. Maar beelddenkers zien het voor zich, als in een film. Die manier van denken is heel handig bij creatieve, muzikale of sportieve activiteiten, maar voor lezen en rekenen kan het behoorlijk lastig zijn. Bovendien kunnen die innerlijke beelden voor behoorlijk wat afleiding zorgen waardoor het kind moeite heeft om zich te concentreren.
Hoe werkt de ?
Ron Davis ontdekte dat de meeste dyslectici een sterk voorstellingsvermogen (beelddenken) en een goed ruimtelijk inzicht hebben. De Davis®-methode maakt gebruik van dat denken in beelden. Beelddenkers leren namelijk makkelijker als ze gebruik kunnen maken van hun natuurlijke talent. Dit is de kern van de Davis®-benadering: leren je kwaliteiten in te zetten in het leerproces.
Tijdens een counseling leert een kind m.b.v. gereedschappen hoe het zijn aandacht op werk of op instructie kan richten en houden. Het kind leert ervoor te zorgen dat het beeld in de hersenen overeenkomt met wat zijn ogen zien of oren horen. In de counseling wordt dit getraind door te lezen of te rekenen, maar bijvoorbeeld ook met evenwichtsoefeningen. In een counseling wordt er terug gegaan naar de basis van het lezen, rekenen of schrijven. Daadwerkelijk begrip van datgene wat je doet is erg belangrijk.
Vervolgens gaat het kind aan de slag met de dingen die hem in verwarring brengen, uit te beelden in klei of ander materiaal. Die beelden worden opgeslagen in de herinnering, zodat ze later makkelijk terug te vinden zijn. Informatie terughalen wordt nu veel makkelijker, het hoeft immers alleen zijn innerlijke beeld ervan op te zoeken. Lezen, schrijven, rekenen of je concentreren lukt dan veel beter.