Vastgestelde kaders gemeenteraad
De gemeenteraad heeft aan de knoppen gedraaid. Door middel van een vernieuwende methode hebben zij keuzes gemaakt en daarbij kaders vastgesteld. Het programma heeft direct laten zien hoe de stationsomgeving eruitziet na het maken van bepaalde keuzes en daar bijhorende kostenplaatje. Er werden verschillende kaders getest en vergeleken. De gemeenteraad de volgende kaders (ambities) voor het opstellen van een stedenbouwkundige visie/ontwerp voor de stationsomgeving vastgesteld:
- De stationsomgeving dient te voorzien in maximaal 600 appartementen met een verdeling van
- 40% sociaal (waarvan minimaal 75% sociale huur)
- 30% middenhuur/koop
- 30% vrije sector - De stationsomgeving dient een aantrekkelijk, duurzaam en innovatief woon-, werk- en verblijfsgebied te worden.
- De stationsomgeving dient beide zijden van het spoor en de Oirschotseweg/Hoofdstraat met de Willem de Zwijgerweg te verbinden door goede en aantrekkelijke fiets- en loopstructuren.
- De stationsomgeving dient optimaal te functioneren als (regionaal) openbaar verkeersknooppunt met 300 parkeerplaatsen en een nog vast te stellen aantal stallingsplaatsen voor fietsen. Daarnaast een veilige in-/uitstap locatie voor bussen.
- De stationsomgeving dient waar mogelijk te voorzien in 2500 m2 voor retailhandel, dienstverlening en cultuur.
- Te streven naar een beperking van de kosten van deze ontwikkeling
De raadsvergadering, waar deze kaders zijn vastgesteld, is terug te zien via: Raadsvergadering 8 maart 2022
Uitgangspunten NS en ProRail
- Één aaneengesloten parkeerterrein van 200 parkeerplaatsen voor NS. Hier komt gereguleerd* (en waarschijnlijk betaald) parkeren. Mensen met een treinkaartje kunnen hier goedkoop parkeren. Dit voorkomt het lang parkeren, door bijvoorbeeld reizigers van Eindhoven Airport.
- Één busstation en bij voorkeur ook één fietsenstalling.
- Vanwege de bouwkundige constructie van de tunnel, het busstation bij voorkeur niet op het tunnelde plaatsen.
- Méér ruimte voor het stallen van fietsen: van 1700 plekken nu, naar mogelijk 2400 plekken.
* gereguleerd parkeren betekent dat een parkeerplaats alleen toegankelijk is met bijvoorbeeld een parkeerschijf (blauwe zone), een vergunning of door te betalen. We voorkomen daarmee lang-parkeren door gebruikers van het vliegveld.
Omgevingsvisie 31 januari 2022
- Ruimte voor comfortabel wonen.
- Versterken van de groene leefomgeving.
- Werken aan een vitale en schone economie.