PleinBest.nl

Inloggen of inschrijven

Wanneer nadenken PIEKEREN wordt... Wat dan?



Piekeren gaat meestal niet om het NU. "Wat als....", er zijn soms veel beren op de weg.

Je piekert over het VERLEDEN; "Waarom deed ik dit, waarom zei ik dat, of heb ik iets nagelaten?" 30% van het piekeren gaat over iets dat al is gebeurd en niet kan worden teruggedraaid. 

Je piekert over de TOEKOMST; "Wat kán er gebeuren als ik dit kies, als ik ziek word, ontslag krijg, iets niet goed doe?" 96% van van de rampen waar mensen bang voor zijn gebeuren niet.

Ik merk dat piekeren bij veel mensen gepaard gaat met angst. Mensen liggen ervan wakker. Het gaat in rondjes en neemt veel energie en levensvreugde weg. Lichaamsgerichte therapie kan je helpen om je gedachten in je hoofd wat tot rust te laten komen. Door juist waar te nemen vanuit het NU, kom je in contact met diepere lagen dan alleen je gedachtestroom. Je hebt 'n gedachte, je bént niet je gedacht.

Lichaamstaal: Zit je niet lekker in je vel? Draag je een last op je schouders? Heb je ergens je buik helemaal van vol? Loop je op je tenen? Heb je een blok aan je been? Blinde woede. Leven op grote voet. Een gebroken hart...

Zo zie je dat veel wijsheden uit onze taal al zijn opgeslagen in je lichaam. Door je eigen lijf, je spanningen of pijnklachten waar te nemen, kom je in contact met jezelf en je oude overtuigingen. Een weg waarin je grote stappen kunt gaan maken naar meer levensvreugde, ontspanning en rust. 

Door waar te nemen wat je lichaam weet kun je de piekergedachten een halt toeroepen.

Wil jij dat ook? Een paar tips:

  • Stel jezelf de vraag: “Ben ik in gevaar?” Is het gevaar realistisch? Zo ja, wat kan ik er nu aan doen? Zo nee, stop die gedachte in ‘n denkbeeldige lade en sluit deze.
  • Beweeg, zet je lijf letterlijk in beweging, ga naar buiten en voel hoe je voeten op de grond komen, ga fietsen en voel de wind, ga trampolinespringen, dans op jouw muziek.
  • Krul de hoeken van je lippen omhoog en voel de (glim)lach op je gezicht. Je lichaam herkent de lach en zal direct endorfines aanmaken die een fijn gevoel opleveren. Probeer het maar eens.
  • Neem een ballon en blaas alle piekergedachten erin. Laat de ballon los en beweeg mee met de bewegingen van de ballon.
  • Schrijf dagelijks op een vast tijdstip je piekergedachte in een kwartier in een boekje. Leg het in een gesloten kast of lade met de intentie om die piekergedachte te parkeren op die plek. De volgende dag kun je dit weer doen. Zo mogen je gedachten er zijn en kun je dit ook begrenzen.
  • Merk je dat je er alleen niet uitkomt? Dat je blijft piekeren en niet lekker in je vel zit? Je kunt altijd vragen of iemand eens met je mee wil ‘kijken’. Neem gerust contact met me op (06 10324468) of neem een kijkje op www.praktijkdeinspiratie.nl .



Browser niet ondersteund
Je browser wordt helaas niet ondersteund. Hierdoor kan het zijn dat sommige onderdelen van de site niet volledig werken. Lees hier meer over welke browsers we ondersteunen of update je browser.