Veel kinderen die moeite hebben met lezen, spellen, rekenen of met hun concentratie, denken in beelden in plaats van in woorden. Ze hebben een groot voorstellingsvermogen, zijn creatief, denken snel en hebben overzicht. Ze kijken naar het hele plaatje in plaats van naar aparte onderdelen. Zo lossen ze problemen op. Denken in beelden kan dus handig zijn, maar als beelddenkers leren lezen, kan het ook fout gaan. Het kan zijn dat ze ruimtelijke (driedimensionale) beelden maken van die platte letters, woorden en cijfers. Waarom? Ze zijn gewend om van nieuwe en onbekende dingen ruimtelijke beelden te maken. Normaal werkt dat uitstekend, maar met letters en cijfers klopt het opeens niet meer. Ze raken in de war en gaan fouten maken. In de jaren '80 ontwikkelde Ron Davis in Amerika een benadering van dyslexie die zo nieuw was en vooral ook zo werkzaam, dat er inmiddels in een groot aantal landen opleidingsinstituten voor zijn opgezet. Ook in Nederland. De Davis®methode benadert dyslexie vanuit de kracht van het individu. Met een korte, intensieve training boek je in korte tijd grote vooruitgang. Met blijvend resultaat! De Davis®-methode werkt zowel voor kinderen als voor volwassenen. Je krijgt inzicht in de manier waarop je denkt, leert en werkt. Deze training gaat namelijk uit van wat je wel goed kan!
De meeste mensen gebruiken de taalgebieden uit de linker hersenhelft bij lezen, spellen en rekenen. Als je dyslectisch bent, werkt het anders. Uit onderzoek blijkt dat je een ander deel van de hersenen aanspreekt als je gaat lezen. In plaats van de taalgebieden in je linker hersenhelft worden de visuele, ruimtelijke gebieden in je rechter hersenhelft actief. Als je dus dyslexie, dyscalculie of AD(H)D wilt aanpakken, kun je dit het beste doen met een methode die gericht is op je rechter hersenhelft. De meeste andere dyslexiebehandelingen kiezen de weg via de linker hersenhelft. Vaak zonder veel succes. Als je het voorgaande leest: logisch toch? Ron Davis ontdekte dat de meeste dyslecten zich iets goed voor kunnen stellen (visualiseren) en een goed ruimtelijk inzicht hebben. De Davis®methode maakt gebruik van dat denken in beelden. Hierdoor ontdek je zelf wat je moet doen om te lezen of te schrijven, of hoe je kunt rekenen. En omdat dit je eigen ontdekking is, maak je je dit helemaal eigen. Hier blijkt de Davis® -methode een enorme impact te kunnen hebben. M.b.v de, tijdens de counseling aangereikte, “gereedschappen”, ga je begrijpen hoe jouw hersenen functioneren en kun je er mee leren werken. Informatie, die eerder niet binnen kon komen, kan nu verwerkt worden. Bij de één zal het sneller gaan dan bij de ander. Zelfs het ene moment zal het proces sneller verlopen dan het andere. Maar er zal altijd sprake zijn van vooruitgang, want dat is wat begrip oplevert. Kijk voor meer informatie op http://www.davisdyslexie.nl/